Firma Portrezerwa kładzie duży nacisk na bezpieczeństwo w pracy. Każdy z pracowników przed podjęciem pracy przechodzi szkolenie wstępne jak również stanowiskowe, podczas którego omawiane są szczegółowo potencjalne zagrożenia jakie mogą powstać podczas pracy w porcie.
Akcja Alert BHP Portrezerwa ma na celu przypomnienie kilku kluczowych kwestii bezpieczeństwa w pracy sztauera i operatora sprzętu. Musimy pamiętać, że to rutyna, niedbalstwo oraz brak doświadczenia są najczęstszymi powodem wypadków przy pracy.
Pamiętaj, jeżeli masz wątpliwości w sprawie bezpieczeństwa w pracy w porcie, w każdy wtorek w siedzibie naszej firmy, możesz umówić się na spotkanie z Inspektorem BHP – Szymonem.
Środki ochrony indywidualnej
Podstawą bezpieczeństwa każdego pracownika portowego są środki ochrony indywidualne, takie jak:
- buty robocze
- odzież ochronna
- kamizelka
- rękawice robocze
- hełm ochronny
Pracowniku, jeżeli brakuje Ci którejś z w/w rzeczy koniecznie zgłoś się do swojego przełożonego w porcie lub dysponenta. Odpowiedni ubiór zapewni Ci bezpieczeństwo w pracy. Musi być on kompletny.
Zagrożenia w pracy operatora ładowarki
Zaczynając zmianę na stanowisku operatora ładowarki należy:
- sprawdzić wzrokowo stan sprzętu ( ewentualne wgniecenia, pęknięcia na szybie)
- po włączeniu silnika, ocenić czy maszyna pracuje prawidłowo
- sprawdzić czy nie zapalają się kontrolki
Jeżeli będziesz zaniepokojony stanem technicznym sprzętu, zgłoś to niezwłocznie do brygadzisty sprzętu oraz swojemu przełożonemu.
Większość zgłoszonych kolizji dotyczy pracy operatora ładowarek podczas manewru cofania.
Dlatego pamiętaj, żeby za każdym razem cofając, mając ładunek na łyżce, fizycznie obejrzeć się za siebie, upewniając się, że żadna ciężarówka, sprzęt mechaniczny lub osoba nie znajduje się za ładowarką.
Trzeba pamiętać, że czujniki cofania i kamery nie zawsze mogą działać prawidłowo ze względu na zapylenie lub awarię elektryki. Polegaj na sobie i swojej ocenie sytuacji.
Zagrożenia w pracy sztauera
Sztauerze, pamiętaj aby podczas prac przeładunkowych, nie przechodzić pod podwieszonym ładunkiem.
Miejsca szczególnie niebezpieczne ze względu na pracę urządzeń przeładunkowych pod którymi zabrania się przechodzenia / znajdowania się:
- pod podwieszonym ładunkiem pracującego na placu /nabrzeżu /statku dźwigu
- pod lejami zasypowymi np. w ładowniach statku
- za pracującą maszyną na placu składowym, magazynem lub w ładowni statku
Stań i poczekaj, aż operator skończy swoje zadanie lub obejdź w bezpiecznej odległości od podwieszonego ładunku.
Pamiętaj nie idź nigdy na skróty !!!
Zagrożenia – operator wózka widłowego
Operatorze, mając palety/towar na widłach, mając ograniczone pole widzenia, pamiętaj aby prowadzić maszynę tyłem. Pamiętaj, że jazda tyłem jest dopuszczalna podczas manewru jeśli transportowany ładunek zasłania widok od przodu lub przy zjeżdżaniu z ładunkiem z pochyłości Zachowaj wówczas szczególną ostrożność.
Nie wjeżdżaj w ścieżki komunikacyjne dla pieszych, aby nie doszło do wypadku.
Poruszaj się po magazynie z dopuszczalną prędkością, która z reguły ustalana jest przez osoby odpowiedzialne za bezpieczeństwo na terenie zakładu pracy.
Ogólnie przyjęte normy to:
– 3km/h w miejscach w których ludzie poruszają się pieszo lub w tych o ograniczonej widoczności
– 6km/h na magazynie
-12km/h na terenach pozazakładowych oraz w pobliżu hal i magazynów
– 18km/h na prostych odcinkach dróg
Przed rozpoczęciem pracy zapytaj jakie normy dopuszczalne są w magazynie lub ładowni w której pracujesz!